Anne-Marie Blink

home
activiteiten
koren - KiB
workshops
biografie
contact





Door het werken met de zangstem en tevens te werken met het lichaam in een continue zoektocht naar nieuwe elementen, kwam ik tot een andere benadering van de zingende stem.

In mijn jeugd zong ik onophoudelijk. Mijn vader was daarin mijn grote voorbeeld en naast hem, staand op een stoel, zongen we, samen, de tenorpartij in het koor. Ik leerde van hem wat het is om met elkaar geluid te maken en welk plezier en welke levensenergie zingen in zich draagt. Eenmaal volwassen greep ik de kans aan om te gaan zingen op een meer professioneel niveau. Ik heb een klassieke opleiding gevolgd aan het Conservatorium. Mijn leerlingen en mijn koren lieten me echter altijd iets anders zien dan de regels en de techniek van de zangstem, zoals ik die geleerd had. Ik ervoer dat kinderen in de leeftijd van 13-15 jaar konden zingen met kracht als wel met emotie. Wij, als volwassenen, zoeken ons hele leven naar deze vrijheid in onze stem. Geen enkele techniek biedt de vaardigheid een brug op te werpen tussen de emotie van het lichaam en de expressie van de stem. Luisterend naar mijn leerlingen, maar ook luisterend naar Edith Piaf, Argentijnse Tango's, Zigeunermuziek, Oost Europese Vrouwenkoren, Indianenstemmen en Afrikaanse stemmen bracht me dichter en dichter bij een idee van een fysieke vorm van zingen.

Geconfronteerd met een ziekte, waarin ik lange tijd mijn stem verloor, bracht mij uiteindelijk dichter bij  een richting van werk. Ik voelde mijn stem, gebroken, maar ik voelde ook dat mijn lichaam schreeuwde om liederen, expressie en passie voor het leven. Ik begon weer te zingen, met een andere stem, een andere klank en een ander lichaam. Op een bepaalde manier was er geen verschil, maar tegelijkertijd was het verschil zo groot. Ik was niet langer bezig een lied te zingen of een geluid te maken, maar ik probeerde mezelf te openen in een behoefte aan expressie. Ik kon voelen dat mijn lichaam leefde en ik kon voelen dat dit de richting was van mijn zingende stem. In de Stichting Rondom Stemwerk, waar ik 12 jaar werkte, kregen al deze ideeŽn richting door kennis te maken met het Primitieve Stemwerk, de stem buiten zingen en spreken om. Ik leerde veel en kreeg een enorme hoeveelheid ervaring op verschillende gebieden. Ik begon in die periode met kinderen en volwassenen te werken op individueel als wel in groepsverband en langzaam begon mijn werk zich af te tekenen. Het werk beschouwt het lichaam als het belangrijkste gereedschap.

Ons lichaam laat zijn emotie en zijn kracht zien en deze openheid schijnt door in ons lied. Onze stem, ons zo unieke en eigen instrument, spreekt over ons in woorden en klanken die we niet kennen, maar die tegelijkertijd zo verbonden zijn met ons wezen, ons ‘zijn’.

      
(biography     biografie)
©2016 Stichting Andere Klank